viernes, 28 de mayo de 2021

Comentarios - O verán en Lucenza

Otro libro en gallego para apoyar la fase final de preparación del examen CELGA1, en esta ocasión una novela breve sobre la memoria, ambientada en la Galicia rural. Su autor, el pontevedrés Alberto Fortes, ha escrito otras historias, la mayor parte ambientadas en el mar y en el pasado, por lo que esta obra supone un cambio de registro grande para el escritor.

La historia del "hijo de Cortizo" ya nos sitúa en el ambiente rural y la elección de la infancia y adolescencia aporta un tono elegíaco que añora la vida simple y los pequeños detalles del verano campestre, como la pesca de truchas en el rio, las partidas de cartas o los domingos de misa. Ese intimismo rezuma poesía y humor tierno en pasajes como este:

Baixo o brazo levo a boroa de pan millo. Aínda está quente. Acaba de saír do forno da Pura, unha veciña das miñas tías que coce todos os venres pola tarde. A porta do forno ten riscada unha cruz. Tamén levan unha cruz todas as boroas. Todas menos a que eu levo agora baixo o brazo, claro. Doutro xeito, non a collerían. Iso di Pura. Foi ela que me pediu que levase o pan alá arriba.

La estructura del relato está pensada de tal manera que sus capítulos casi podrían ser relatos diferentes de un libro cuyo único punto en común es quizá la voz de su protagonista, que se entrecruza con maravillosos personajes secundarios a los que dedica al menos un capítulo: sus tías abuelas, Nemesio el de la Costa, Nicanor, su hermano, Pura, Horminda... Y por supuesto los animales, que se unen al relato a través de la mirada del joven narrador: los saltamontes, las truchas, las vacas, el perro. En este párrafo compara al perro con uno de los vecinos, siempre con ese toque de humor y cariño.

Igual que o Verdún ventou a nosa saída da casa do Campo, tamén Nemesio debeu de ventar a nosa chegada á súa da Costa, pois estanos agardando na porta da caseta cun solermeiro sorriso de dentamia denegrida nos beizos, co cal sen dúbida tenta de amolecer aínda máis o xa mol corazón das tías. Viste as roupas de sempre: o abrigo de tres cuartos que lle deixou o meu avó e que a el lle chega até os nartellos, as botas de dobre sola, e a boina encasquetada até o sobrecello.

Sin duda el gran tema del relato es la memoria, su construcción, su deconstrucción, su evocación y también su olvido. El autor nos lleva de paseo entre caminos de aldeas que ya no existen o, como el propio narrador señala, tal vez nunca existieron sino en el recuerdo, alimentado de fantasías infantiles. Tal vez ahí se descubra que la voz infantil es supuesta, o más bien que es una voz adulta que pretende recordarse de niño:

Ten que ser coma iso a memoria das troitas, que se esfariña cando afronta as lembranzas, mais que todo o pode cando o que afronta son feitos. Cando saia de aquí estarei baixo a potestade absoluta da memoria e convertireime en alguén feito de farrapos sutís, alguén vencellado ao mundo por apenas un veo de seda: un monifate animado nada máis que polas febles fiañas da memoria.

Una obra difícil para un principiante como yo, pero muy adecuada para ampliar vocabulario.

No hay comentarios:

Publicar un comentario